Monday, August 31, 2009

Idégrundlag - Bred din idé ud

Du har fundet din idé og hvis du ligner de fleste bygger den sikkert på en konkrete viden eller produkt, som du har kendskab til eller har udviklet.

Men ved at opbygge din virksomhed udelukkende omkring din viden eller kompetence, gør du dig selv og virksomheden sårbar.

For hvad nu hvis din ydelse eller produkt pludselig bliver uinteressant for dit marked og dine kunder ??

Prøv derfor at dykke ned bag det umiddelbare og åbenlyse i dit produkt og led efter hvilke menneskelige, virksomheds- eller samfundsmæssige udfordringer ens ydelse er med til at løse.

....er det lidt for langhåret... ??
Så prøv at stille dig selv spørgsmålet:

"Hvilke af nedenstående behov opfylder min ydelse for mine kunder?"

  • Min ydelse giver mulighed for at tjene penge
  • Min ydelse giver mulighed for at spare penge
  • Min ydelse giver mulighed for at spare tid
  • Min ydelse skaber underholdning
Du har nu pludselig placeret dig selv i f.eks. underholdningsbranche og du vil nu kunne arbejde videre med hvad de næster produkter eller ydelser din virksomhed skal gå ind i.

Du har nu rykket dig fra have et produktgrundlag til at have et idégrundlag...... tillykke !

./Claus\.

http://sites.google.com/site/forretningsplanen


Salg - jeg vil lave en e-butik!

Hvis du som din primære - eller måske eneste - salgskanal vælger at oprette en e-butik kommer her en tjekliste som er værd at overveje inden du beslutter dig for leverandør af butikken.
  • Kan du med løsningen lave det design, du gerne vil have?
  • Er løsningen søgemaskine venlig (SEO optimeret)?
  • Hvis der er tale om en hosted løsning, hvad koster trafikken?
  • Yder leverandøren en ordentlig service - prøv at ringe eller maile til leverandøren og se hvor lang tid der går inde de svarer....
  • Hvor lang tid har leverandøren været på markedet - kan du forvente at de også er her i næste uge... ??
  • Er der tale om engangspris eller abonnement?
  • Kan løsningen håndtere lagerstyring og styklister?
  • Kan du præsentere varene som du ønsker det?
  • Er det let at oprettet nye varer?
  • Hvor mange varer må du have i løsningen?
  • Kan du oprette varianter af dine produkter - f.eks. samme produkt i 4 forskellige farver ?
  • Kan du tilknytte flere fotos til samme produkt?
  • Kan du oprette relaterede produkter - så køber præsenteres for disse ved køb af hovedproduktet?
  • Kan du oprette mængde rabat?
  • Kan du vise differentieret prise - afhængig af kunden og mængder?
  • Hvilke betalingstyper understøttes af løsningen?
  • Kan løsningen administrere nyhedsbreve og konkurrencer?
+ alle de spørgsmål som kun du kender.... dem der gør at din e-butik bliver unik!

Claus
http://sites.google.com/site/forretningsplanen

Kiva.org

Blev voldsomt inspireret af at læse Nicholaine's blog indlæg i går aftes at jeg bare måtte give hendes indlæg videre - jeg fandt indlægget på:
http://nicholaine.blogspot.com/2009/08/kivaorg.html

Herunder er (identisk citeret) hvad hun skrev.....

./Claus\.


Jeg har netop siddet og set INDEX: awards 2009, hvor bl.a. Kiva.org vandt prisen for kategorien Arbejde.

Kiva.org er en hjemmeside hvor långivere kan låne penge direkte til små iværksættere rundt om i verden og hjælpe dem ud af fattigdom. Iværksætteren kan sætte et beløb som de ønsker at opnå og hvad de gerne vil bruge pengene til. Så kan du som långiver låne dem et mindstebeløb på 25$ og følge udviklingen som iværksætteren gennemgår. Når iværksætteren har mulighed for det, betaler han så de 25$ tilbage til dig (uden renter), hvorefter du kan fjerne dem fra Kiva.org's system eller låne dem ud til en ny iværksætter.

Lige nu har Kiva.org 500.000 online-deltagere, som har lånt 87 millioner dollars til udviklingen af verdens små iværksættere. Hvor fedt er det ikke?!

Vi er i øjeblikket 159 medlemmer i et lånerteam fra Danmark (klik), som tilsammen har lånt 62,425$ ud.

Jeg er ihvertfald blevet utroligt imponeret over dette flotte, flotte koncept.Og jeg har allerede lånt mine første 25$ til en 51årig dame på Filippinerne som har en frugt- og grønsagsbod og har brug for flere penge til at købe flere varer og samle penge sammen til en jeepney (en lille bus) så hun har lettere ved at komme rundt.Se mere på min lånerside.

Hvad siger du? Kan du også godt undvære 25$ i et lille stykke tid og måske hjælpe en iværksætter til at nå sine drømme?

Så klik ind på Kiva.org og læs mere.

Friday, August 28, 2009

Idégrundlag - Den Gode Idé

Piet Hein sagde en gang noget i retningen af
"Enhver kan få en idé eller to - kunsten er at én der er go' "

Men hvornår ved du at den idé der brænder inde i maven er en god en af slagsen?
Først og fremmest er det kun en god iværksætteridé, hvis den er i stand til at skabe et overskud (for nogle vil et mentalt eller menneskeligt overskud være nok, men for langt de fleste er et økonomisk overskud det væsentligste).

På baggrund af dit overskud skal du udvikle din idé og forhåbentlig nå til det punkt hvor du kan leve af din forretningsidé.

Mads Eg Damgaard (stifter af Egetæpper og stor Jysk iværksætter) testede altid sine (og hans medarbejderes) idéer med følgende spørgsmål:

  • Kan det lade sig gøre (er det muligt at gennemføre din idé)?
  • Kan det sælges (forstået er der nogen der vil købe)?
  • Kan det betale sig (vil du i sidste ende tjene penge på det)?
Kan du ikke sige ja til disse spørgsmål, er det ikke nogen god idé at starte virksomhed.

./Claus\.
http://sites.google.com/site/forretningsplanen

Forretningsplanen - hvorfor skal jeg bruge tid på det??

Hvis jeg skulle løbe et marathon-løb ville jeg næppe få stor succes hvis jeg sagde til mig selv "det skal nok gå, når dagen kommer så gennemfører jeg"
Jeg vil formodentlig have væsentlig bedre chancer for succes hvis jeg træner - og vel at mærke træner efter en plan der sikre at jeg kan løbe 42 km. på dagen for løbet.

Det samme gælder din forretningsplan.
Det er en plan (et værktøj) der sikre at din virksomhed 'træner' sig op til at nå et bestemt mål.

Din forretningsplan, er en beskrivelse af den virksomhed du vil etablere, og en plan for hvordan du vil drive og udvikle den.
Når du laver din forretningsplan, tvinger du dig selv til at tænke over de områder du som iværksætter og selvstændig skal forholde dig til. Du får overblik over din idé og gør det let for andre at tage stilling til, hvad det er du arbejder med.

Din forretningsplan hjælper dig med at:

* træffe de rigtige beslutninger

* sætte struktur på de mange tanker og idéer du har i hovedet

* samle din og andres viden og information vedr. dit forretningsområde

* bevise at du er seriøs

* overbevise banker og investorer om, at din idé er værd at investere i

På min hjemmeside finder du en skabelon med overskrifter der kan lede dig igennem de vigtigste overvejelser der bør indgå - måske er ikke alle punkter relevante for dig, måske er der flere punkter. Skabelonen er blot tænkt som et udgangspunk.


Brug for hjælp?
Hvis du har brug for hjælp i forbindelse med udarbejdelsen af din forretningsplan, tilbyder jeg gerne sparring og hjælp.
Skriv til mig på: handberg7480@gmail.com og lad os få dig igang med din plan

./Claus\.
http://sites.google.com/site/forretningsplanen

Velkommen til forretningsplanen


Leder du efter inspiration til at gøre din forretning mere effektiv og indbringende har du fundet det rigtige sted...
I højreside finder du links til alle de relevante områder du bør afdække i din forretningsplan:
Snyd ikke dig selv for oversigten med inspirerende links, som også er indelt efter afsnit i forretningsplanen.




FORRETNINGSPLANEN er en blog der løbende giver dig inspiration til at skrive eller forbedre din forretningsplan.
Hvad enten du står foran at skulle skrive din første forretningsplan eller allerede har en virksomhed hvor planen skal bruges til at styre dig mod en mere indbringende hverdag.
Du er altid MEGET velkommen til at kommentere på mine indlæg eller kontakte mig direkte for evt. sparring eller udveksling af idéer.E-mail: handberg7480@gmail.com
God fornøjelse
Claus

Monday, August 24, 2009

Markedsbeskrivelse - her kridtes banen op!

Som iværksætter kan det være fristende at betragte alt og alle som sit marked.

"Jeg sælger til alle der har lyst til at købe..."

Enig (for som iværksætter har du sjældent råd til andet) - men for at kunne træffe valg (tilvalg og fravalg) i dagligdagen i din virksomhed, er du nød til at zoome ind på et markede som du satser på.

Afsnittet i din forretningsplan der beskriver markedet kan være rent beskrivende og blot give modtageren en fornemmelse af at du satser mere på mænd end på kvinder.....
men det kan også gøres til det afsnit som samler dine afsætnings udfordringer, som de efterfølgende afsnit (salg og marketing) skal løse for dig.

Få synergi mellem salg og marketing:
For at du er sikker på din virksomhed skyder i den rigtige retning er der en række punkter som er væsentlige at have på plads:
  • hvordan vil du måle om du har succes i dit marked ?
  • hvem er din ideelle kunde - kernemålgruppe (brug gerne eksempler eller sammenligninger)?
  • hvad ved du om din kernemålgruppe (antal, indtjening, køn, geografisk spredning, interesser, alder.....m.m)?
  • hvorfor vil de købe dit produkt eller ydelse - og hvorfor vil de ikke (hvis du ved hvorfor de siger "nej tak" kan du ændre på din løsning)?
  • hvordan kan teknologi anvendes så du konstant er opdateret på dit marked?

Specielt det sidste punkt fravælges ofte, da mange tror dette er besværligt og kompliceret.
Men som med så meget andet har Internettet ændret på dette.

Det findes masser af markedsinformationer frit tilgægeligt på nettet - gør som altid, åben Google og søg på " analyse" og se hvad der sker
Jo en masse er reklamer (fordi du bruger ordet analyse) men der gemmer sig også gratis info.

Tilmeld dig dine konkurrenters nyhedsbreve, så du altid ved hvad de kommunikere netop nu.

Endelig er de sociale medier også gode at holde styr på.... men det kræver at du ved hvor du skal kigge.
Heldigvis dukker der for tiden en række software løsninger op (med gratis versioner som du kan test-kører), som netop specialisere sig ved at holde øje med dine søgeord på tværs af de sociale medier.
Søg efter "Social Media tracking". Jeg har prøvet et par stykker og de er ret simple at komme i gang med.

God søgning !

./Claus\.
http://sites.google.com/site/forretningsplanen

Thursday, August 20, 2009

Marketing - svagheden ved email

Som en del af din marketingplan har du formodentligt overvejet email (går jeg ud fra når du er havnet på denne blog).
Og ja analyser viser da også at email marketing er en af de mest effektive og mindst omkostningstunge metoder til at fastholde og engagere kunder....og der med en god return-on-investment (ROI).

Men hvad sker der når du bliver ved med at sende emails til kunder og andre, der har sagt ja tak, men de ikke længere ønsker eller læser dine emails?
I en analyse fra 2009 viser tal fra USA og Canada at kun 5% forsætter som abonnenter på e-mails de har skrevet sig op til.

Og hvorfor melder de fra ?
Fordi vi som virksomheder er så fokuseret på at det ikke koster noget at sende en email, så vi hellere sender en (eller ti !!) for meget end én for lidt.
Dine kunder vil opleve at relevansen i dine e-mails daler - hvilket sammen med for ofte udsendelser er den hyppigste grund til afmelding.

Relevans er løsningen.
Hvad er relevans? Jeg tror på at man kan definere relevans således:

Relevans = Indhold x Timing x Form

Indhold og form er noget som der ofte er fokus på i virksomhederne - eller marketingbureauerne... men timing er temmelig vigtig.

Et eksempel.
Hvor interesseret er du i barnevogne.... nej vel - eller måske står du lige for at skal have familieforøgelse - og så er du måske meget interresseret.
Hvad nu hvis du lige har fået barn og gjort dit køb af barnevogn - hvad sker der så med din interesse ??

Håber mit simple eksempel viser at det bestemt ikke er ligegyldig hvornår jeg vil forsøge at sælge en barnevogn til dig.

Du bør derfor spørge dig selv hvornår er det relevant for mine kunder at modtage mine emails.

./Claus\.
http://sites.google.com/site/forretningsplanen

Monday, August 17, 2009

Organisation - de små ting der virker.

Jeg tror på at relatvit små justeringer i vores liv og arbejde kan gøre os meget mere effektive.
Det kræver blot en lille smule omtanke og planlægning.

Har netop læst Boysens indlæg: Brug og planlæg din tid fornuftigt, som redegør for de prioriteter der er væsentlig i hans verden som e-købmand.
Læs den hvis du ikke allerede har gjort det !

Ved at du stiller dig selv spørgsmålet hvad er de væsentligste ting - og hvor meget tid skal jeg bruge på dem? for du et stærkt værktøj til at organisere din egen tid
Oven i dette får du også ret hurtigt et overblik over de ting som du ikke har tid til - Boysen nævner f.eks. at pakke og forsende varer.

Du har dermed lige stillet dig selv spørgsmålet - hvem skal så gøre det.
.... og fald nu ikke i med begge ben ved at skærer lidt tid af de vigtigste punkter - NEJ find en kreativ løsning.
Det kan være naboens datter (Boysens forslag), men der kan også være andre løsninger.
Brug dit netværk og tænk ud af boksen ;-)

./Claus\.

Sunday, August 16, 2009

Forretningsplan - lidt seriøsitet tak!

Sagt med almindelige ord drejer forretningsplanen sig om at fortælle....
Fortælle hvilken virksomhed det drejer sig om, hvad den laver og hvorfor den gør det.
Hvordan er virksomheden startet, hvordan er det gået hidtil og ikke mindst hvordan er fremtidsperspektiverne.
Forsøg på at være ærlig (både for dig selv og for investorer).
Begejstring er OK, men en investor kigger efter saglighed.

Prøv at se sagerne fra investors side.
Ville du selv finde beskrivelse relevant og dækkende?
Et andet spørgsmål der er værd at stille er "Hvem vil savne din virksomhed, hvis den ikke eksistere?"

Den menneskelige faktor
En virksomheds vigtigste ressource er (efter min mening) altid medarbejderne i denne - hvad enten du blot er dig selv eller har en større gruppe mennesker ansat.
Beskriv derfor grundig hvad det er for erfaring, loyalitet, uddannelses niveau, mangler og svagheder der er i din virksomhed.

Virksomhedens X-faktor!
Kært barn har mange navne.... men det jeg her tænker på er virksomhedens konkurrencedygtighed og evne til at skille sig ud fra mængde af virksomheder i markedet.
Holder din virksomheds konkurrencemæssige styrker? Forhåbentlig ja, men uddyb det gerne. Man må overbevise investor om, at han ikke investere i en døgnflue.

Holdninger og etik.
Det bliver i stigende grad væsentligt at redegøre for din og virksomhedens holdninger og etik - ift. miljø, medarbejdere, underleverandøres opførsel.... har du overhovedet nogen holdninger til dine leverandører ud over prisen?
I forlænglese af dette er det væsentligt at fortælle hvordan du ønsker at din virksomhed skal opfattes (image) - blandt kunder, leverandøre, banker, i pressen og i lokalsamfundet.

HUSK tallene.
Din fortælling er ikke i orden hvis ikke du husker at fortælle noget om tallene bag din virksomhed.
Opstil budgetter og opstil gerne flere alternativer:
  • det realistiske
  • det optimistiske
  • det værst tænkelige (worst case scenario)
Og husk at knytte din argumentation på hvert af dem for at fortælle hvorfor du tror på din forretningsplan.

Dette blog indlæg er skrevet med inspiration fra
www.berg-marketing.dk.
På min hjemmeside kan du downloade en checkliste til din forretningsplan (klik her) i word-format.

Værsgo og god fornøjelse

./Claus\.
http://På http://sites.google.com/site/forretningsplanen/home

Thursday, August 13, 2009

Marketing - Hvor skal jeg starte?

Når det gælder afsnittet i forretningsplanen der omhandler marketing, ja så er der så meget der kan hældes ind i her, så det kan være svært at finde ud af hvor man skal starte.
Og søger du på nettet eller går på biblioteket så opdager du hurigt at hylderne er proppet med bøger og artikler der beskriver disciplinen Marketing.
Men gå ikke i panik - meget af det er gammel vin på nye flasker, og med et velplantet engelsk buzz-word som navn, så kører ruoletten igen ;-)

Marketing for dummies.....!
På helt lav-plans niveau, kan man vel sige at din markedsføring skal gøre 3 ting:
  1. folk skal kende dig
  2. folk skal kunne li' dig
  3. folk skal få lyst til at købe dit produkt eller ydelse

Hvis du som iværksætter kan opnå dette så er du kommet utrolig langt med din markedsføring - og det er faktisk det som alle de tykke bøger forsøger at fortælle hvordan man kan gøre.

Ord med sexappeal ;-)
Skulle du alligevel (og det kan sagtens anbefales) have lyst til at kende lidt til de mange sexede ord der bruges indenfor marketing, så er der et sted der efter min mening er perfekt.
Klik ind på http://www.berg-marketing.dk/

Her finder du intet mindre end en marketing ordbog der beskriver de enkelte begreber på et letforståelig og (ikke mindst) meget brugbar måde.

Du finder også linket sammen med andre nyttige links på mit site: http://sites.google.com/site/forretningsplanen/nyttige-links

Hvad ente du (som jeg) har brugt mange år på at læse og arbejde med marketing eller først lige skal i gang med denne disciplin er dette site et besøg værd.
Brug det som opslagsværk - eller læs dig vej igennem og bliv introduceret til Kotler og alle de andre guruer ;-)

God fornøjelse!

./Claus\.
Besøg også - http://sites.google.com/site/forretningsplanen

Tuesday, August 11, 2009

Finansiering - få penge nu, betal om 2 måneder

Lyder det som en dårlig reklame for et hamrende dyrt kvik-lån?
Det er det ikke! Det er faktisk bare regl nummer #1 i god købmandskab og indkøbstpolitik.

Banken er jo ikke det eneste sted du kan få penge
Du skal nok bruge banken eller anden form for finansiering for at etablere din virksomhed, men herefter kan det faktisk være et mål i sig selv at gøre sig uafhængige af disse.

Men som iværksætter eller mikrovirksomhed vil du opleve et konstant behov for likviditet - til videre investering og udvikling af din forretningsidé.
Derfor kan det også undre mig hvor mange selvstændige jeg efterhånden har mødt som ikke aktivt bruger deres daglige drift til at sikre sig en bedre likviditet.

For ikke nok med at du som selvstændig får flere penge mellem hænderne, du sparer også samtidige renteudgiften til din bank eller finansieringspartner.
Så hvad venter du på!!

Betalingsbetingelser er svaret!
Løsningen er at have styr på dine betalingsbetingelser:
  1. betalingsbetingelser hos din leverandører (her skal du forhandle så lange betingelser som muligt)
  2. betalingsbetingelser til dine kunder (her skal du opstille betingelser der giver dig penge hurtigst muligt)

Leverandør betingelser

Næsten alle selvstændige jeg kender forhandler med deres leverandøre om prisen på de varer eller ydelser de køber. Men meget få slutter denne forhandling af med at forhandle betalingsbetingleserne. Det er ofte noget der står fortrykt på en faktura og bare bliver taget for givet af begge parter - men hvorfor skulle du det?

I tider hvor der er længere mellem kunderne (og det er der jo lige nu) så har du som køber en større forhandlingsstyrke - den skal du udnytte.

Måske kan du ikke forhandle dine generelle betingelser op fra 30 til 90 dages kredit, men en mindre forøgelse er også værd at tage med. Og husk så når en leverandør ringer med et godt tilbud som du ønsker at benytte dig af, så gi' betalingsbetingelserne endnu et forsøg - 90 dages kredit er faktisk brugt på f.eks. kampagne tilbud fra en del virksomheder.


Dine kunders betingleser

Afhængigt af dit produkt og ydelse kan disse jo være givet. Forhandler du produkter (f.eks. tøj) der udelukkende handles ved kontantsalg, ja så har du jo pengene i hånden hurtigst muligt.

Men sælger du produkter eller ydelser der har leverings- eller udviklingstid - eller hvor der på anden måde kan være forskel mellem tidspunktet hvor salgsaftalen laves og den endelige ydelse leveres - ja så har du mulighed for at arbejde med dine betingleser.

Hvad skal jeg sætte som betingelser? Tjah, det kan jo være alt lige fra 100% betaling på forskud til et depositum på 5% af købesummen - evt. ligefrem en betalingsplan med ratebetalinger ved delleverancer eller pr. bestemte datoer.

Under alle omstændigheder vil jeg foreslå at du undersøger hvad de andre i branchen gør - men husk bare fordi de ikke gør brug af betalingsbetingelser betyder jo ikke at du ikke skal !


Men hvad siger kunderne?

Jeg kan jo ikke sige at alle kunder er ens, men min erfaring er at kunderne acceptere de betingelser der aftales - så længe at det er en klar aftale på forhånd.Lad være med at gemme dine betingleser som noget du lige lader falde som en bemærkning når handlen er afslutte, men gør det klar og tydeligt for kunden at sådan handler din virksomhed..... her skal du ikke overraske dine kunder!


Hvad det har at gøre med din forretnings plan? Jo ser du jeg har endnu ikke mødt en bankrådgiver eller finansieringspartner der ikke gerne ville have sikkerhed for at der er styr på pengestrømmen.Så få dine betingleser og målsætninger skrevet ned, så du kan fører dem ud i livet.


./Claus\.

Besøg også: http://sites.google.com/site/forretningsplanen/

Monday, August 10, 2009

Idégrundlag - sælg dig selv og din idé

Første afsnit i din forretningsplanSom med alle førstehånds indtryk (det første møde, det første billede, den første bemærkning) - ja så er også det første afsnit i din forretningsplan vigtig.
Du kan risikere at det er dette afsnit det afgør om modtageren af dokumentet læser videre, og hvilket indtryk du har præget ham/hende inden de afgør skæbne for dit projekt.......
men din idé er jo god og du er den rette til at føre den ud i livet, så ingen grund til panik!!!

Jeg vil nedenstående give et par eksempler på hvordan dette første afsnit kunne skrives - mine eksempler tager udgangspunkt i et køb af en eksisterende virksomhed, men det kunne lige så godt være tale om opstart af noget helt nyt og introduktion af et nyt produkt eller projekt i en etableret virksomhed - elementerne er de samme.

1) Start med at besvarer et ganske kort spørgsmål "Hvad får læseren at vide ved at læse din plan?"
F.eks. "Denne forretningsplan uddyber og angiver vejen til en succesfuld overtagelse og videreførelse af /Virksomhed A/ i Vildbjerg – i dag ejet af Investor 1 A/S med Jens Jensen i spidsen."


2) Beskriv derefter kort din idé og husk at tilføje en linie der beskriver hvad dine kunder får ud af idéen.
F.eks. "Virksomhed A blev etableret i 1989 og har siden haft en særdeles positiv udvikling og positioneret sig som en seriøs og kompetent forhandler af 'A' produkter.Virksomheden er beliggende i den gamle slots bygning, der efter renovering og ombygning fremtræder med samme fornemme stil og karakter som ved opførelsen i 1912.
Her kan alle Virksomhed A's produkter opleves samlet på et sted. Præsenteret af specialister med det mål, at sikre kunderne mest muligt for pengene."


3) Nu kommer så spørgsmålet "Hvorfor er du den rigtige til at gennemføre din idé?".
Der kan jo være mange grunde til at du er den rigtige, men jeg vil tro at mindst én af 3 grunde vil være tilstede hos dig
- Vide om forretningsidéen
- Lysten til at gennemføre forretningsidéen
- Motiveres af at skabe resultater (oftes målt i indtjening !!)

Nævn gerne i samme omgang dit overordnede mål med forretningsidéen

F.eks: "Med mit store baggrundskendskab til Virksomhed A's forretningskoncept og produkter (henvis gerne til et CV eller lignende vedlagt som bilag), mener jeg – i samarbejde med medarbejderne i virksomheden - at kunne fastholde niveauet i forretningen, samt bidrage med nye tiltag der også skal sikre en positiv udvikling af forretningen i fremtiden.
Et arbejde der skal sikre butikkens position som en af Danmarks førende special virksomhederet."


4) Giv nu en kort beskrivelse af den tidsplan du arbejder med - hvis ikke du endnu kender tidsplanen for selve opstarten, så angiv en tidsramme for nogle af dine del-mål f.eks. hvornår du regner med at have finansiering på plads, mødeplan for lokaleleje osv.

F.eks: "En foreløbelig overtagelse dato er sat til årsskiftet, dog med en hensigt at have et 2-3 måneders overlap med den nuværende ejer for introduktion til forretningsgange."


5) Afslut afsnitte "Idégrundlag" med en kort sammenfattende beskrivelse af din forreningsidés eksistensberrettigelse. Du kan også kalde dette for den ultra korte 'elevator tale'.
Disse sætninger skal du have så godt inde under huden at jeg kan vække dig kl. 3 om natten og så kan du stadig klart og tydeligt forklare mig dette .... bare rolig jeg sover tungt om natten, så det sker ikke ;-)

F.eks. "Virksomhedens idé/eksistensberettigelse:
- Salg af Virksomhed A's produkter og løsninger til BTC og BTB kunder med markedet i og omkring Vildbjerg samt opland som primære fokusområde.
- At tilbyde kunderne en komplet og sublim oplevelse af Virksomhed A's produktprogram.
- Mission: Sæt kunderne i centrum ved konstant at overgå deres forventninger med 1% eller mere.


Som mine eksempler forhåbentlig har vist er der så absolut tilladt i dette afsnit at bruge tillægsord for at sælge idéen bedst muligt - men lad nu være med gå smøre mere på end du selv vil kunne stå inde for.
Prøv gerne at læse dette afsnit op for nogle gode venner og få deres kommentare på hvor spændende og forståelig din idé er for dem.


./Claus\.

Sunday, August 9, 2009

Forretningsplanen - hvad pokker skal jeg skrive om?

Har du slet ikke idéer til hvad du skal skrive om i din forretningsplan?
Eller er du den modsatte type der slet ikke kan få stoppet dit skriveri men mangler strukturen og den naturlige sammenhæng i dit skriv.

Så vil jeg anbefale dig at arbejde med denne struktur:

  • Baggrundsoplysninger
  • Resumé
  • Idégrundlag
  • Personlige ressourcer og mål
  • Produktet/ydelsen
  • Markedsbeskrivelse
  • Salg- og markedsføring
  • Organisering af virksomheden
  • Udvikling af virksomheden
  • Budgetter Finansiering
  • Evt. bilag
Ved at lave en struktur i din forretningsplan gør du det både lettere for dem der skal læse din plan, men du sikre også at du ikke har glemt et vigtigt område i din planlægning.

En metode der altid har virket for mig er derfor at starte et nyt dokument (rent ark papir) og skrive overskrifter.
Nu skriver du så alle de stikord og under overskrifter som du kan komme i tanke om under hver overskrift. Skriv bare med dine egen ord - for det er faktsik også sådan de fleste ønsker at læse.... det er IKKE en akademisk opgave men et afgørende værktøj for din virksomhed, så undgå fremmedord som du eller modtagerne ikke forstår !!!

"Jamen findes der ikke en række skabeloner på Internettet klar til at downloade?"
Jo - masser, og jeg vil også give dig mit bud i et senere indlæg. Men jeg vil anbefale at du selv gør dig nogle tanker inden du lader dig inspirere, på den måde bliver du ikke fristet at 'bare at skrive hvad de andre foreslår'.

Blir det for svært at finde tiden eller er du bare ikke en person der sidder stille og tænker? Så må du en tur ned til "Søsterne Grene" og købe en lille lommebog til 2,50 kr. I den skriver du alle overskrifterne - en på hver anden side.
Lommebogen har du altid i lommen - og hver gang du kommer i tanke om noget der vedrører din virksomhed skriver du det ind under den relevante overskrift.

Efter kort tid har du stikord nok til at arbejde videre.....

./Claus\.

Thursday, August 6, 2009

Idégrundlag - 6 grunde til at tænke digitalt

Kan din idé gøres digital?
Du har måske ikke tænkt tanken fra starten af, men i denne blog vil jeg nævne 6 gode grunde til at tænke din forretningsidé igennem for at gøre den (eller måske bare dele af den) digital. Hvorfor? ..... læs herunder:

Nummer 1: Du kan tage den samme pris
Modsat hvad mange tror viser erfaringer at kunderne vil betale det samme for varen uanset om den er digital eller en fysiskvare.

Nummer 2: Dine kunder vil være lige så tilfredse
Igen viser undersøgelser næsten ingen forskel i tilfredsheden blandt kunder mellem fysiske eller digitale varer - og henvender din idé sige til yngre kunder er forskellen endnu mindre.
Faktisk er bekvemmeligheden ved digitale leverancer ofte med til at påvirke tilfredsheden i positiv retning.

Nummer 3: Du kan straks levere dit produkt
Tænk bare kort på økonomien ved digital leverig ift. fysisk transport - og straks levering kan også betyde straks betaling !
.... og hvilken iværksætter eller mikrovirksomhed siger nej til likviditet ;-)

Nummer 4: Med digitale produkter har du ikke brug for lager
Et eks.: I år 2025 forventes 99% af alle bogudgivelser at være digitale - det betyder også at en bog aldrig vil forsvinde fra salgshylden.... for det koster ikke noget at have den liggende.

Nummer 5: Digitale produkter gør selv små mængder til en god forretning
Mikro segmenter og små specialiserede niche produkter vil kunne betale sig at producere fordi de vil kunne skabe omsætning i lang (måske endda uendelig) tid og de (ofte store) omkostninger ved fysisk produktion vil være væk.

Nummer 6: Digitale produkter er miljøvenlige
Når produktion og levering af dit produkt kan måles i øre er det åbenlyst også en gevinst for miljøet.
Ingen trykte manualer, indpakning eller brændstof til transport.
Alt dette på samme tid som du skaffer dig selv en markant forbedring af dit dækningsbidrag.


Inspiration til dette indlæg er hentet fra Mequoda Manifesto

./Claus\.

Wednesday, August 5, 2009

Marketing - 10 citater du bør kende...

En stor del af din forretningsplan vil komme til at handle om salg og markedsføring.
Hvis ikke du har en vare der kan sælges/markedsføres er der ligesom ikke så meget forretning i det! ;-)
Og hvor er bedre at lede efter inspiration end blandt nogle af verdens bedste marketing hjerner?

Så som opvarmning til kommende marketing indlæg kommer her 10 (mere eller mindre) berømte citater som alle rummer et par guldkorn.
Citaterne er på engelsk (håber du kan leve med det ;-) ) og jeg har fundet dem på Tom Marin's blog (fra d. 25. juli 2009) som jeg selv bruger som inspirationskilde.
http://www.convertingmagazine.com/blog

Citaterne lyder sådan.......

#1: “No great marketing decisions have ever been made on quantitative data” - John Scully

#2: “Unless your campaign has a big idea, it will pass like a ship in the night” - David Ogilvy

#3: “Your premium brand had better be delivering something special, or it's not going to get the business” - Warren Buffett

#4: “A market is never saturated with a good product, but it is very quickly saturated with a bad one” - Henry Ford

#5: "If you don't see yourself as a winner, then you cannot perform as a winner." - Zig Ziglar

#6: "The best way to predict the future is to create it." - Peter Drucker

#7: "I find that the harder I work, the more luck I seem to have." - Thomas Jefferson

#8: "Without promotion something terrible happens... Nothing!" - P.T. Barnum

#9: “Marketing takes days to learn. Unfortunately it takes a lifetime to master” - Philip Kotle

#10: “Leadership is not the end of a positioning program. It’s only the start. Leaders are in the best position to exploit opportunities as they arise.” - Jack Trout


./ Claus \.

Tuesday, August 4, 2009

Forretningsplanen - hvad kan du forvente af denne blog?

Velkommen til min blog !
Jeg vil gætte på at du har fundet dette sted fordi der brænder et iværksætter hjerte hos dig. Måske går du og drømmer om at blive selvstændig eller har måske allerede taget springet.
Under alle omstændigheder er du stødt på (eller også vil du meget snart komme til det!) behovet for at lave en forretningsplan.
.....og så har du her fundet en kilde til inspiration :-)

Hvad kan jeg forvente at finde på denne blog?
Der kan være flere årsager til at du har brug for en forretningsplan - et par stykker kunne være:
  • Ønsker at få min forretningsidé bearbejdet eller vurderet (få andre til at forstå din idé)
  • Ønsker at få min forretningsidé finansieret (din bank vil kræve at du kommer med en plan)
  • Ønsker at få min iværksætter virksomhed effektiviseret (kort sagt: tjene mere!)
I alle tilfælde vil der være inspiration at hente - måske vil alle indlæg ikke være lige relevante for netop dig, men måske vil netop det område du ikke mente var vigtigt for din idé/forretning vise sig at ændre din chance for gevinst og overlevelse dramatisk.
Så vidt muligt vil der også være links til min hjemmeside, hvorfra det vil være muligt at hente eksempler, skabeloner m.m. til de forskellige emner.
http://sites.google.com/site/forretningsplanen/

Hvorfor skal jeg lytte til dig?
Jamen det skal du da heller ikke - med mindre du synes det er tiden værd ;-)
Jeg sidder ikke nødvendigvis inde med alle de vise sten - men hovedet (og mit "fritids"-iværksætter hjerte) er ved at flyde over med tanker og idéer og det er dem jeg gerne vil dele med andre.
Og så er du jo altid velkommen til at kommentere på mine indlæg - det vil jeg glæde mig til.
Har du lyst til at tjekke min faglige baggrund kan du finde min profil på:

http://www.linkedin.com/in/handberg

(for øvrigt et godt sted at netværke....men det kommer vi til.)

Velkommen til !

....fik jeg forresten sagt at du også altid er velkomme til at skrive direkte til mig på handberg7480@gmail.com