Saturday, September 26, 2009

Salg & Distribution - når din værste konkurrent (heldigvis) er dig selv

Kunder betragtes ofte som en knap ressource ud fra den betragtning at - der kun er det antal kunder der nu en gang findes..... kig ud af vinduet, der er kund de mennesker uden for til at købe dit produkt.
En gang i mellem vælger de altså bare at købe deres produkter hos din konkurrent.

Hvor ofte har du ikke tænkt (som kunde) at du lige måtte tjekke prisen et andet sted eller i alle fald besøge to butikker for at sikre at du har tjekket udvalget.

Hvad nu hvis den anden konkurrent som dine kunder tjekker også kunne være dig?

Er det volapyk? - Så lad os prøve med et eksempel.

Jeg (som kunde) går på nettet (Google) og søger efter en Gibson el-guitar.
Google vender tilbage med en række e-butikker der alle sælger guitarer.
Jeg starter med at kigge på det første link Google præsentere mig for (det er jo statistisk bevist at sådan gør folk når de søger).
Det er din butik - for du har styr på din søgemaskine optimering - her finder jeg det produkt jeg leder efter.
Men jeg er typen der mindst vil se 2 bud på hvad jeg kan få, så tilbage til google og se hvad link nummer 2 byder på.
..... i dag er det nok en af dine konkurrenter, men hvad hvis du også ejede denne butik - du har jo styr på hvad der bringer gode søge resultater så hvor ikke skubbe dine konkurrenter længere ned i rækken af søge resultater !!

Kort sagt - driver du en e-butik skal du overveje at lancere flere butikker med det samme sortiment,men under et nyt nøgleordstungt domænenavn.
Prøv også at sætte prisen på dine produkter i denne butik op med 10%..... hvorfor ?
.... jo for enten har du lige fået din første butik til at fremstå som billig i markedet (altså positivt forstået) - eller også tjener du blot 10% mere på et salg i butik nummer 2.
Endelig er det nu blevet sværere for dine konkurrenter at få plads blandt de eftertragtede første pladser hos Google eller andre søgemaskiner.

Er det en succes kan du jo overveje om ikke du skulle lancere endnu en butik og endnu en og endnu en og............(tæl sælg til 100).

Claus

No comments: