Hvis du ikke har specifikke mål, hvor er du så på vej hen? Det vil være det samme som at beslutte sig for at man vil tage ud og rejse, men ikke beslutter sig for hvorhen, hvornår, hvordan, hvor længe og med hvem (god ferie!).
Så at undlade at planlægge, er absolut en af de værste fejl du kan gøre, hvis du vil have succes (og hvem vil ikke have det?).
En metode til at lave mål er SMART-metoden. Du kender den måske eller en variant af den, men den er en god at bruge som huskeregel, så dine mål bliver effektive. SMART står for:
Specifikt
Målbart
Attraktivt
Realistisk
Tidsbestemt
Specifikt
Dit mål skal være helt specifikt, hvis du skal kunne ”arbejde” med det. Hvis dit mål f.eks. er at få succes i 2011, så gør det specifikt ved at bryde det ned i et konkret delmål. Hvad vil succes betyde for dig? F.eks.: ”Få 100 kunder til coaching?”, ”Udgive en bog?” eller ”Tjene 15.000 kr. på passiv indkomst om måneden?”.
Målbart
Dit mål skal kunne måles, så du ved hvornår du har nået det. Fra flere kunder til 100 kunder, fra flere penge til x antal kroner osv.
Attraktivt
Mange sætter sig mål, de egentlig ikke er særlig motiverede for. Tænk over hvad realiseringen af dit mål kan føre med sig.
Realistisk
Hvis du sætter et mål, som du inderst inde ikke rigtig tror på, så vil det ikke være motiverende. I vurderingen af om dit mål er realistisk, må du se på hvilke resurser, der er nødvendige (menneskelige, økonomiske og øvrige). Langt de fleste mål vil kunne opnås, men på bekostning af noget andet.
Tidsbestemt
Hvordan arbejder du under tidspres? Mange siger de arbejder bedst tæt på en deadline. Der sker noget magisk, når vi har konkrete tider på vores mål. Lav en tidsplan med beskrivelser af både hovedmålet og dine delmål. Hvornår skal du gøre hvad!
Dette indlæg er skrevet med inspiration fra http://www.camillarysgaard.dk/
No comments:
Post a Comment