Sunday, January 30, 2011

Succes med nerworking

Jeg så dette indlæg fra Lars Skjoldby - og synes det er super godt. Ikke bare fordi det bekriver en situation som jeg tror flere vil kunne genkende med også fordi det er en succes historie - og dem bør vi altid huske at dele.

Læs selv Lars' indlæg:

Jeg er en indadvendt person, men har succes med networking



25. januar 2011

Som barn var jeg meget genert. Når vi skulle fejre juleaften, som vi altid fejrede med min farbrors familie, kunne jeg knap nok sige hej - alt i mens jeg hang i en af mine forældres ben.

Senere i mit voksne liv har jeg stadig været en indadvendt person. Blandt venner, fodboldkammeraterne eller kollegaer - personer hvor jeg har haft mulighed for at opbygge en længerevarende relation, har jeg kunne tale frit for leveren, mens small talk med nye mennesker har været en kæmpe udfordring. Og det at tale til en forsamling gav mig ondt i maven og min stemme skælvede.

Sådan var det også da jeg startede med at netværke. Natten til netværksværksmøder var det svært at sove. Jeg var rædselsslagen for at fejle - for at kludre i elevatortalen - for at blive til grin.

Men i efteråret 2009 valgte jeg at søge medlemskab i et professionelt forretningsnetværk. Netværksgruppen var på daværende tidspunkt helt ny og skulle til at etablere sig i Roskilde. Jeg blev udpeget til en tillidspost i gruppen hvor jeg - udover min egen præsentation - skulle tage mig af andre punkter på agendaen.

Først og fremmest skulle jeg høres i mit speciale - min virksomhed. Som sagt kunne det alene holde mig vågen en hel nat!!! Og derudover skulle jeg høres i noget jeg - i starten - slet ikke havde tjek på!!!! Det var en enorm udfordring for mig.

Efter ganske få måneder fandt jeg ud af at frygten var helt og andeles ubegrundet. Det var jo mit speciale jeg snakkede om. Det var mig vidste bedst. Lavede jeg en fejl var der ingen der opdagede det - for det var jo mit speciale - min tale - ikke deres! Det samme gjaldt min tillidspost. Jeg fik rent faktisk så meget ros for mit tillidsarbejde at jeg året efter modtog en pris for Outstanding Chapter Management i min netværksgruppe.

Siden udgangen af 2008 har jeg deltaget i netværksmøder hver eneste uge. Hyppigheden gør selvfølgelig at jeg træner og coacher mig selv ofte. Men den egentlige nøgle til at virke som en udadvendt person selvom jeg (stadig) er indadvendt er forberedelse og øvelse. Jeg fandt ud af at hvis jeg forberedte mig så godt jeg nu kunne, kunne jeg ikke gøre det bedre. Min elevator tale øvede jeg foran spejlet og i bilen. Jeg optog den på telefonen og hørte den, og blev tryg ved min egen stemme.

Resultatet har været uvurderligt. Folk som har kendt mig gennem længere tid, oplever mig nu som en med en mere professionel forretningsdrivende, end i mine tidlige iværksætter år. Og i dag kan jeg tage til netværksmøder hvor jeg absolut ingen kender, med ro i maven. Jeg er stadig ingen haj til small talk - men jeg sover trygt om natten og glæder mig - som et lille barn til juleaften - for at komme op og netværke den efterfølgende dag.

Er du selv indadvendt, har du spørgsmål til hvad du selv kan gøre, eller kender metoder til at overvinde ens frygt, så skriv en kommentar nedenfor. Det er ikke så farligt når det er online :-)

Skrevet af Lars Skjoldby.



http://www.skjoldby.com/2011/1/25/jeg-er-en-indadvendt-person,-men-har-succes-med-networking.aspx

1 comment:

Anonymous said...

Hej. Tak for mention. Vil bare sige at indlægget nu er flyttet her over: http://www.lars-skjoldby.dk/jeg-er-en-indadvendt-person-men-har-succes-med-networking