Tuesday, December 22, 2009

Markedsbeskrivelse - Start med at stille dig selv et spørgsmål...

"Hvorfor gennemfører jeg denne analyse?" og "Hvad vil jeg have ud af resultatet?"
Disse to meget simple og banale spørgsmål mangler i rigtig mange af de analyser der gennemføres.

Mange markedsanalyser ville ikke være blevet gennemført, eller måske gennemført på en anden måde, hvis nogen havde turde starte med at stille netop disse spørgsmål.
I stedet står der rundt omkring på reolerne (og ligger for mange GB harddisk plads) mange rapporter som har kostet både penge og energi - men som faktisk ikke står i fornuftig forhold til det man fik ud af at gennemfører analysen.


Planlægningsfasens betydning kan ikke overdrives. Det er nødvendigt at gennemtænke alle risici for mangler og skævheder.
Det kan da godt være at den undersøgelse du skal lave ikke kræver at den er fuldt ud repræsentativ, men det er vigtigt at tage stilling til dette i planlægningen så det bliver et bevidst valg og ikke bare noget der kom til at ske.
Det er muligt at vi kan nøjes med nogle få interviews, men du bør overveje hvad risikoen er hvis der er stor spredning på svarene.

Se også mit indlæg vedr. analyseprocessen og udbyg dette indlæg med din egen check-liste.


Claus Handberg

Fandt du denne blog relevant og interessant, så link til den fra din hjemmeside eller blog så andre også kan finde den.
Indsæt følgende link på din hjemmeside/blog.

Iværksætter? - Klik forbi bloggen om forretningsplaner og find inspiration til hvordan din virksomhed kan blive mere effektiv og indbringende




No comments: