Band-wagon princippet eller socialt bevis - kært barn har mange navne.
Men fakta er at når alt kommer til alt drejer det sig om at det altid er en fordel når man skal sælge at du kan henvise til at andre har købt - og helst at de har være tilfredse med det...
Tænk bare på hvad du selv gør når du skal købe på nettet - lige ind og tjekke hvad andre har sagt om varen eller leverandøren.
Men det er ikke kun på nettet at dette eksistere.
Når du ser folk stå i kø til en restaurant eller et diskotek, og du tænker, at så er den restaurant nok god. (Det er også derfor mange diskoteker lader folk stå og vente i kø udenfor, selvom der er halvtomt indenfor.)
Det er også socialt bevis, når McDonald’s skriver “Billions and billions served”. Så må det da være godt!
Eller den sektion på Amazon der siger “What Do Customers Ultimately Buy After Viewing This Item?” – den giver folk lyst til at købe den samme bog som de fleste andre køber.
Bestseller-lister er et andet klassisk eksempel, både for bøger, musik, og andre produkter. Når først en bog kommer på bestseller-listerne, så er den garanteret at sælge mange mange eksemplarer.
Så hvis du også tror på effekten af det sociale bevis er det bare med at finde ud af måder du kan gøre brug at dette ift. din forretningsidé.
Du kan f.eks. komme med en lang liste af referencer og udtalelser. Alene det at du har mange, mange udtalelser, øger det social bevis. Jo flere jo bedre.
Du kan også sige at “så og så mange har allerede tilmeldt sig kurset” – gå ikke glip af noget! Det får folk til at melde sig ind.
Eller du kan sige at “80% af deltagerne på kurset vælger at tage begge specialemoduler i stedet for bare det ene”. Det skulle gerne få endnu flere til at tage begge specialemoduler, fordi det gør alle de andre jo.
Eller du kan bare sige “mit bedst sælgende produkt”, og det vil med garanti øge salget.
Eller du kan vise priser du har vundet, presse-omtale, og andet, der viser at andre synes du er værd at bruge penge på.
Kort sagt: Hvis andre synes det, så er det nok rigtigt
Claus Handberg
Fandt du denne blog relevant og interessant, så link til den fra din hjemmeside eller blog så andre også kan finde den.
Indsæt følgende link på din hjemmeside/blog.
Iværksætter? - Klik forbi bloggen om forretningsplaner og find inspiration til hvordan din virksomhed kan blive mere effektiv og indbringende
No comments:
Post a Comment