Det er jo logik for perlehøns at hvis du skal sælge noget, må der være nogne i den anden ende der vil købe.
Men ofte bliver virksomheder så fokuseret på at optimere deres salg at de glemmer at sætte sig i deres kunders sted og optimere på kundens køb.
Nedenståen inspiration har jeg fundet hos www.iff.dk i en artikel der beskriver syv købsrationaler - prøv at tænke over hvilke rationaler dine kunder køber efter....
Center for Kulturanalyse (CKA) har gennemført et større etnografisk studie og kortlagt hvordan forskellige forbrugere køber ind, samt deres argumenter for at handle som de gør.
Følgende rationaler bekskriver de forskellige indkøbspraksisser.
#1. Tid
#2. Økonomi
#3. Logistik
#4. Oplevelse/fornøjelse
#5. Sundhed
#6. Moral
#7. Social interaktion
Der vil altid være flere rationaler på spil i en enkelt indkøbssituation.
Det kan f.eks. være vigtigt at handle billigt (rationalet økonomi) og tidsbesparende (rationalet tid) samtidig med, at man kan vælge økologiske produkter (rationalet sundhed eller moral).
For mig er disse rationaler at godt redskab til at vurdere din idé og tanker omkring salget af dine produkter.
For hvilke af disse rationaler understøtter eller vil du understøtte i din forretningsmodel ?
Claus Handberg
Fandt du denne blog relevant og interessant, så link til den fra din hjemmeside eller blog så andre også kan finde den.
Indsæt følgende link på din hjemmeside/blog.
Iværksætter? - Klik forbi bloggen om forretningsplaner og find inspiration til hvordan din virksomhed kan blive mere effektiv og indbringende
No comments:
Post a Comment