Du fik en idé og den føltes rigtig.
Du har nu arbejdet med idéen og den er ved at blive så konkret, at den skal beskrives og måske prøves af i virkelighedens verden.
Men hvad er nu det. Er der er begyndt at dukke tvivl op hos dig?
Du er ikke den første der oplever dette (jeg har selv været der alt for ofte...)
Det er meget typisk for iværksættere at der i denne fase begynder at dukke forskellige undskyldninger op, for ikke at tage næste skridt.
Jeg har her prøvet at beskrive nogle af de typiske - og måske sende dig i retning af hvor du kan finde værktøjer til at 'dræbe' dine undskyldninger.
Bøvl med skat og moms
Når du skal til at starte din egen virksomhed op, er bøvlet med skat og moms sandsynligvis en af de største barrierer, du ser foran dig. Der er der ingen grund til, for der er masser af steder at hente vejledning og hjælp.
Væksthuset kan hjælpe
De regionale væksthuse tilbyder iværksættere gratis hjælp med alt fra moms, bilag, skattebetaling, bogføring, kassekladde, opkrævning af moms, indbetalingskort, ATP, debit og kredit, kontoplaner, debitorer osv. Kontakt dit lokale væksthus på 70 15 16 18.
Uoverskuelig administration
Udover skatte- og momsspørgsmål har den øvrige administration tendens til at blokere for det videre udsyn. Administration af en mindre virksomhed er imidlertid noget, du for forholdsvis små penge kan betale dig fra. Alternativt kan du udarbejde dit eget system for at klare det.
Usikkerhed
Det er kun naturligt, hvis du fornemmer en ny usikkerhed og tilbageholdenhed, når du står overfor at skulle realisere din ide og delagtiggøre andre (fremmede) i dine planer.
Men kast usikkerheden væk og spræng de barrierer der forhindre dig i at få idéen realiseret.
Feedback gør det videre arbejde med forretningsplanen meget lettere og mere realistisk og praktisk orienteret, da feedback fra interessenter, netværk, fremtidige kunder/brugere m.fl. som oftest gør barriererne konkrete og håndterlige.
Holder din idé?
Nåe en af de nedenstående dårlige undskyldninger dukker op hos dig - så er det tid til at få idéen afprøvet...
"Jeg er ikke helt klar endnu"
"Produktet/ydelsen er ikke færdig"
"Jeg kan ikke gå ud til kunderne endnu - det virker for useriøst"
"Jeg ved ikke rigtigt, hvad min arbejdsgiver, min kone/mand/kæreste og venner vil sige"
"Hvad med service, garanti osv. ved at levere ydelsen".
Claus´
No comments:
Post a Comment