Sunday, October 4, 2009

Markedsbeskrivelse - Hvor mange kunder er der og hvor potentielle er de?

Nu skal du på jagt!
Søg efter analyser og statestik der kan beskrive hvor stor dit kundesegment er. Det er jo ikke helt uvæsentligt om du taler til en gruppe på 500.000 eller 50.
Danmarks Statestik er et rigtig godt sted (og billigt) at starte. Du kan enten finde deres års udgivelser på biblioteket eller på www.dst.dk. Finder du ikke helt det du leder efter kan jeg varmt anbefale at sende dem en forespørgsel - de formidler gerne pdf-kopier af materialer for næsten ingen penge.

GallupKompas fra TNS Gallup er en anden yderst relevant kilde, som beskriver den danske befolkning og bl.a. kortlægger hvor forskellige typer er bosat i DK.

Du bør også forsøge at estimere hvor stort potentialet i de enkelte kundesegmenter du arbejder med er.
Det er rimiligt svært at være præcis omkring dette, men prøv at lave nogle antagelser og ud fra disse beregne et potentiale.
Det bedste er hvis du kan teste dine antagelser af på nogle rigtige potentielle kunder fra dit segment - på den måde får du klart det bedste indtryk af om dine antagelser er rigtige.

Overvej evt. om du har en gruppe venner på Facebook eller Twitter, der passer med dit kundesegment. Hvis du har kan du let, hurtigt og billigt stille dem nogle afklarende spørgsmål..... sværere behøver markedsanalyse altså heller ikke at være ;-)

Claus



No comments: