Står du overfor at skal gennemfører en analyse af dit marked - eller for den sags skyld et hvilket som helst andet område er der et spørgsmål som du ikke lipper uden om.
Nemlig - "hvordan skal jeg spørge..?"
Typisk vil du skulle vælge om du vil spørge kvantitativt (spørge mang men ikke så dybt) eller kvalitativt (spørge dybt men ikke så mange)
Erfaring viser at virksomheder ofte hælder til den kvalitative del, fordi man herigennem får indsamlet hårde fakta som f.eks. - 10% af brugerne vil heller have den i rød.
Tal som herefter hurtigt kan omsættes til handling i virksomheden.
Men det er væsentligt at huske at med en kvantitiativ analyse får man kun de svar som man selv spørger efter - dvs. hvad nu hvis der var svar derude som var endnu mere relevante (og indbringende) end dem du selv kunne komme i tanke om da du lavede dit spørgeskema.
Hvad kan den kvalitative analyse bidrage med.
Kvalitative undersøgelser giver en bred, nuanceret og kompleks viden som man kan bruge til at opnå en øget viden og en større forståelse for det som du vil analyserer.
Resultatet vil ofte vise en bred vifte og et "rod" af holdninger, meninger og værdier, som i nogen grad herefter kan systematiseres, men som i høj grad vil kunne inspirere dig.
Men resultatet er ikke skematisk, som det er efter en kvantitativ analyse, og derfor kan det være svært at omsætte den nye viden til konkrete tiltag, og det er nok der den kvalitative analyse har sin største udfordring.
Men ønsker du at gennemfører en undersøgelse hvor du kommer i tæt dialog med dine kunder/brugere så er det bestemt værd at overveje også at gennemfører kvalitative analyser.
Claus Handberg
Fandt du denne blog relevant og interessant, så link til den fra din hjemmeside eller blog så andre også kan finde den.
Indsæt følgende link på din hjemmeside/blog.
Iværksætter? - Klik forbi bloggen om forretningsplaner og find inspiration til hvordan din virksomhed kan blive mere effektiv og indbringende
1 comment:
This is cool!
Post a Comment