Thursday, October 7, 2010

Jeg har for nyeligt læst en meget relevant artikel hos Ingeniøren.
artiklen er herunder og du finder den i den oprindelige form på: http://ing.dk/artikel/112464-det-handler-om-timing

Den rejser et interessant spørgmål omkring timing. Nogle gange er det bedst at vente. Men har du råd til at vente ??  -  eller har du råd til at lade være med at vente ??

Kryptisk ? - så læs videre herunder.

---------------------------------------------------------



Timing er således en af de væsentligste udfordringer opfindere og virksomheder står overfor når nye teknologier og produkter skal introduceres i markedet. Passer det pågældende produkt til markedet lige nu?
Markedsmulighed og timing er ubønhørligt forbundet. Sagt med et lille glimt i øjet:
- God timing kan skabe en succes for et usandsynligt dårligt produkt
- Dårlig timing kan ødelægge succesen for et usandsynligt godt produkt

-----------------------------------------------------------------------------------

Gør som jeg - tjen ekstra penge på din blog, website eller facebook
Tilmeld dig til IQ medier og start din første reklame kampagne i dag
Klik her -> http://tracking.iqmedier.dk/Tracking/Click/1699/1079
-----------------------------------------------------------------------------------
Fejlslagen markedsintroduktion som følge af forkert timing sker for alle virksomheder - også de allerstørste og mest forbrugerorienterede virksomheder. Nogle af de eksempler som er blevet brugt gennem årene er Apples Newton PDA, Sony´s BetaMAX videomaskine samt Sega's Dreamcast spillekonsol. Mange tusinde andre produkter og teknologier står i kø på denne liste. Kun ca. 10-20% af markedsintroduktioner fører til kommerciel succes.
At undersøge om timingen er rigtig er en kompleks analytisk opgave - og selvom du laver din analyse så stærk som muligt, så kan detalligevel slå fejl. Der kan indtræffe uforudsete hændelser som underminerer din markedsintroduktion
Tilbage i 1998/99 brugte jeg selv utroligt meget tid på at udvikle konceptet bag en helt ny type webportal. Jeg lavede en ret omfattende brugeranalyse og havde flere tusinde spørgeskemaer ude hos potentielle brugere. Alt i alt fik min idé en fantastisk positiv vurdering af mange interessenter på området.
Men timingen var helt forkert!
Ingen - absolut ingen af de parter, som var nødvendige deltagere og dataleverandører til konceptet for at det kunne realiseres forstod idéen og var parat til at deltage. Disse parter var mere eller mindre først lige trådt ind i internet-tidsalderen og mit koncept forekom derfor at være alt for ”avanceret”. Samtidig ville konceptet skabe en gennemsigtighed i markedet som ingen af markedsaktørerne var interesserede i skulle opstå. Man levede så fint med den manglende gennemsigtighed.
Så selvom jeg havde lavet mit hjemmearbejde så godt som jeg overhovedet kunne og selvom de potentielle brugerne virkede meget interesserede så havde jeg overset et helt centralt element i værdikæden. Jeg følte mig så sikker på at den positive brugerundersøgelse var rigelig indikation af, at mit projekt ville flyve højt fra dag et. Den antagelse var helt forkert - der herskede en helt anden agenda som jeg overhovedet ikke var bekendt med - og jeg må tilstå: jeg havde heller ikke spurgt til det!
På mange måder var min idé erkendelse af et nyt behov - et behov som passede med mange andres behov men på ingen måde passede i det ’verdensbillede’, som var i markedet.
Min idé ligger stadig hjemme i skuffen - selvom der er gået 10 år synes jeg stadig er det er en fremragende idé - men markedet er stadigvæk ikke klar til den. Forhåbentligt er timingen en skønne dag helt rigtig og et andet menneske får samme idé som jeg og så vil det lykkes at løse den behovserkendelse som jeg gjorde mange år tidligere.
Pointen er: dem som får idéen (behovserkendelsen) er ikke altid den som ender med at opnå kommerciel succes.
Det er timingen der afgør det!

-----------------------------------------------------------------------------------
Gør som jeg - tjen ekstra penge på din blog, website eller facebook
Tilmeld dig til IQ medier og start din første reklame kampagne i dag
Klik her -> http://tracking.iqmedier.dk/Tracking/Click/1699/1079
-----------------------------------------------------------------------------------




Læs hele artiklen på:
http://ing.dk/artikel/112464-det-handler-om-timing

No comments: