Sunday, September 6, 2009

Marketing - sæt din markedsføring i system




Der skrives mange tykke (og dyre) bøger om marketing, men på nogle områder er der tale om ret simple mekanismer.

Hvad er det du vil have dit publikum (dem der modtager din markedsføring) skal gøre?
Svaret vil i 99% af alle tilfælde have at gøre med køb af dine produkter.
Kort sagt vi ber kunden om at skynde sig hen til kassen og købe dit produkt.


Problemet er at kundens beslutningsprocess ikke altid passer ind med vores 'køb nu' budskab, derfor forsøger vi at bringe kunden tættere på vores virksomhed for på et senere tidspunkt når kunden er klar til det at sende ham/hende hen til kassen.....

Nu går der så selvsving i forfatterskaren og du kan få alle bud omkring brand-building, customer loyalty programmer, kendskab, top-ofmind, prefference osv.....




Jeg har fundet et site der visuelt viser én måde at tænke på, men som jeg tror på vil kunne bruges af langt de fleste.



www.500lb.com har lavet en model der viser hvad du har brug for for at drive et intelligent marketing system. (klik på billede i toppen af indlægget for at se modellen i læsbar størrelse)

Du har brug for:
  • Traffic Drivers (aktiviteter der fanger folks opmærksomhed og sender dem i en bestem retning f.eks. dit website)
  • Website med tilhørende analyse (din platform for at gøre dine kunder elektroniske og dermed sikre let kontakt via e-mail og analysere på deres opførsel)
  • e-mail (med udgangspunkt i opsamlede adresser fra dit website kan du påvirke dine kunder... HUSK at være relevant)
  • CRM (Customer Relation Management - eller behandel dine kunder ordentligt ved at have styr på deres data og ønsker)

Ved denne simple model står det pludseligt klart at alle de aktiviteter du laver skal have et element der sender dit publikum videre til dit website.


Det betyder naturligvis også at dit website pludselig bliver meget vigtigt for at din markedsføring virker, men det kommer vi tilbage til i et andet indlæg.

Claus
http://sites.google.com/site/forretningsplanen

No comments: