Thursday, March 4, 2010

Markedsføring - kan det overhovedet betale sig?

En gammel joke i marketng branchen siger at halvdelen af dine marketing kroner er spildte, problemet er blot at du ikke ved hvilken halvdel!

I en tid hvor vi alle - som forbrugere - bliver eksponeret for flere og flere budskaber og kommunikaitons indtryk, bliver det lystigt diskuteret om marketing stadig har sin berettigelse.

Jeg vil ikke påstå at jeg sidder med hele sandheden omkring dette (hvis jeg gjorde kunne jeg helt sikkert leve af det..), men jeg vil gerne give mit perspektiv på hvorfor du stadig skal arbejde seriøst med marketing.

Påstand: Markedsføring er ikke død selv om traditionelle reklamer får mindre effekt


... men du kommer til at skulle blive mere raffineret i din måde at eksekvere din markedsføring end blot at købe noget splate-plads til en annonce.
Prøv at følg min tænkning med denne lille historie jeg første gang hørte i et Audiocast fra iTunes...

Når en forbruger går i markedet er det for at få dækket et behov eller løst et problem. Markedsføring er der hvor kunden skal 'stole på' at produktet kan løse problemet.
Lad os gøre det helt simpelt. Situationen er at du har et vandrør der er sprunget læk - og du sender bud efter en VVS-mand der kan løse problemet for dig.
Han træder ind ad døren og uden så meget som at spørge dig hvad der er galt og hvor problemet er opstået, hiver han en stor hammer op af sin værktøjskasse. Han går derefter igang med at hamre løs på dine rør i hele huset. På et eller andet tidspunkt rammer han nok problemet... men er hammeren den rigtige løsning. Sådan virker massemarkedsføring.

Hvis han i stedet træder ind af din dør og starter med at stille dig relevante spørgsmål for at afdække hvor problemet er og hvordan det er opstået. Når han har lyttet til dig åbner han værktøjskassen og ud fra en hel bunke af værktøjer vælger han de 4 som i en sammenhæng skal bruges til at løse netop dit problem.
Så vil du synes at du har fået fat i en ekspert som kan hjælpe dig. Det er sådan en raffineret markedsføring virker.

Gør din reklame til relevant markedsføring - så din investering kan betale sig.


Claus Handberg



Tilmeld dig begge portaler idag og få del i en ekstra indtjening




No comments: