Sunday, August 16, 2009

Forretningsplan - lidt seriøsitet tak!

Sagt med almindelige ord drejer forretningsplanen sig om at fortælle....
Fortælle hvilken virksomhed det drejer sig om, hvad den laver og hvorfor den gør det.
Hvordan er virksomheden startet, hvordan er det gået hidtil og ikke mindst hvordan er fremtidsperspektiverne.
Forsøg på at være ærlig (både for dig selv og for investorer).
Begejstring er OK, men en investor kigger efter saglighed.

Prøv at se sagerne fra investors side.
Ville du selv finde beskrivelse relevant og dækkende?
Et andet spørgsmål der er værd at stille er "Hvem vil savne din virksomhed, hvis den ikke eksistere?"

Den menneskelige faktor
En virksomheds vigtigste ressource er (efter min mening) altid medarbejderne i denne - hvad enten du blot er dig selv eller har en større gruppe mennesker ansat.
Beskriv derfor grundig hvad det er for erfaring, loyalitet, uddannelses niveau, mangler og svagheder der er i din virksomhed.

Virksomhedens X-faktor!
Kært barn har mange navne.... men det jeg her tænker på er virksomhedens konkurrencedygtighed og evne til at skille sig ud fra mængde af virksomheder i markedet.
Holder din virksomheds konkurrencemæssige styrker? Forhåbentlig ja, men uddyb det gerne. Man må overbevise investor om, at han ikke investere i en døgnflue.

Holdninger og etik.
Det bliver i stigende grad væsentligt at redegøre for din og virksomhedens holdninger og etik - ift. miljø, medarbejdere, underleverandøres opførsel.... har du overhovedet nogen holdninger til dine leverandører ud over prisen?
I forlænglese af dette er det væsentligt at fortælle hvordan du ønsker at din virksomhed skal opfattes (image) - blandt kunder, leverandøre, banker, i pressen og i lokalsamfundet.

HUSK tallene.
Din fortælling er ikke i orden hvis ikke du husker at fortælle noget om tallene bag din virksomhed.
Opstil budgetter og opstil gerne flere alternativer:
  • det realistiske
  • det optimistiske
  • det værst tænkelige (worst case scenario)
Og husk at knytte din argumentation på hvert af dem for at fortælle hvorfor du tror på din forretningsplan.

Dette blog indlæg er skrevet med inspiration fra
www.berg-marketing.dk.
På min hjemmeside kan du downloade en checkliste til din forretningsplan (klik her) i word-format.

Værsgo og god fornøjelse

./Claus\.
http://På http://sites.google.com/site/forretningsplanen/home

No comments: