Monday, August 24, 2009

Markedsbeskrivelse - her kridtes banen op!

Som iværksætter kan det være fristende at betragte alt og alle som sit marked.

"Jeg sælger til alle der har lyst til at købe..."

Enig (for som iværksætter har du sjældent råd til andet) - men for at kunne træffe valg (tilvalg og fravalg) i dagligdagen i din virksomhed, er du nød til at zoome ind på et markede som du satser på.

Afsnittet i din forretningsplan der beskriver markedet kan være rent beskrivende og blot give modtageren en fornemmelse af at du satser mere på mænd end på kvinder.....
men det kan også gøres til det afsnit som samler dine afsætnings udfordringer, som de efterfølgende afsnit (salg og marketing) skal løse for dig.

Få synergi mellem salg og marketing:
For at du er sikker på din virksomhed skyder i den rigtige retning er der en række punkter som er væsentlige at have på plads:
  • hvordan vil du måle om du har succes i dit marked ?
  • hvem er din ideelle kunde - kernemålgruppe (brug gerne eksempler eller sammenligninger)?
  • hvad ved du om din kernemålgruppe (antal, indtjening, køn, geografisk spredning, interesser, alder.....m.m)?
  • hvorfor vil de købe dit produkt eller ydelse - og hvorfor vil de ikke (hvis du ved hvorfor de siger "nej tak" kan du ændre på din løsning)?
  • hvordan kan teknologi anvendes så du konstant er opdateret på dit marked?

Specielt det sidste punkt fravælges ofte, da mange tror dette er besværligt og kompliceret.
Men som med så meget andet har Internettet ændret på dette.

Det findes masser af markedsinformationer frit tilgægeligt på nettet - gør som altid, åben Google og søg på " analyse" og se hvad der sker
Jo en masse er reklamer (fordi du bruger ordet analyse) men der gemmer sig også gratis info.

Tilmeld dig dine konkurrenters nyhedsbreve, så du altid ved hvad de kommunikere netop nu.

Endelig er de sociale medier også gode at holde styr på.... men det kræver at du ved hvor du skal kigge.
Heldigvis dukker der for tiden en række software løsninger op (med gratis versioner som du kan test-kører), som netop specialisere sig ved at holde øje med dine søgeord på tværs af de sociale medier.
Søg efter "Social Media tracking". Jeg har prøvet et par stykker og de er ret simple at komme i gang med.

God søgning !

./Claus\.
http://sites.google.com/site/forretningsplanen

No comments: