Wednesday, January 6, 2010

Forretningsplanen - Hvad laver du så?

Har du siddet til en familiefest, foredrag eller i andre sammenhænge fået spørgsmålet "Hvad laver du så?"
Mon ikke... - men hvad svarede du, og tænkte du bagefter "ahh det ville jeg godt lige ha' haft et lidt bedre svar på"

Når du skal lave din forretningsplan SKAL du have det gode svar på spørgsmålet, for det er det du skal styre efter og det som alle du skal tale med vil vide som det første.

Efter min mening er der 3 ting du skal have styr på.

- Elevatortalen
- Det hjælper jeg mine kunder med
- Forskellen mellem mig og de andre på markedet

Elevatortalen
Det er en klassiker, men ikke gået af mode...
Forestil dig at du er havne i en elevator med den mest spændende person / investor / kunde og du i løbet af de 30 sekunder det tager elevatoren at nå til din etage skal fortælle hvad det er du laver.
Lige tids nok ti lat kunden kan sige "det er lige det jeg står og mangler - ring til mig"
Lav en 30 sekunders tale der præcist og skarp beskriver hvad det er du laver.

Det hjælper jeg mine kunder med
Har du allerede kunder er det ikke så svært, du kan jo bare spørge dem.
Har du endnu ikke en kundekreds så skal du prøve at sætte dig i kundens sæde. En gammel marketing historie siger de fleste der køber en boremaskine køber ikke maskinen - nej de køber et hul i væggen og boremaskinen er blot et middel til at få dækket deres behov.
Hvad er det egetligt for et behov du vil dække hos dine kommende kunder ??

Forskellen mellem mig og de andre på markedet
Ofte går man lidt i selvsving for at finde de helt store revolutionære forskelle - men her kan sagtens være tale om små ting, som faktisk har stor betydning for kunderne.
Gennerelt set er der ikke mangel på produkter, bare klik lidt rundt på nettet du kan købe ALT !!!
Men du slipper ikke uden om at finde nogle punkter - det kan være bløde ting, Co2 neutrale varer eller mere hårde 10% billigere, bedre kvalitet osv....

Claus Handberg

Fandt du denne blog relevant og interessant, så link til den fra din hjemmeside eller blog så andre også kan finde den.
Indsæt følgende link på din hjemmeside/blog.

Iværksætter? - Klik forbi bloggen om forretningsplaner og find inspiration til hvordan din virksomhed kan blive mere effektiv og indbringende


No comments: