Sunday, January 3, 2010

Markedsbeskrivelse - Analysenprocessen, har du styr på din...?

Følgende er sammenstykket med inspiration fra flere kilder som et forsøg på at give dig en tjek-liste til din analyseprocess.
Du bør dog altid vurdere om listen passer til netop dit behov og hvilke elementer der ikke er med, som netop i dit tilfælde vil være yderst relevant.

Informationsbehov:
Start med begyndelsen og stil dig selv følgende spørgsmål:
- hvad vil jeg vide og hvad skal jeg bruge det til
- hvem vil jeg spørge og hvornår skal de spørges (huske dette er både ift. tid og situation)
- hvor hyppigt vil jeg spørge



Hypoteser:
- hvad forventer jeg at gruppen vil svare
- hvordan sikre jeg at analysens spørgsmål kan be- eller afkræfte mine hypoteser

Værdien i informationen:
- hvad kan du tjene, sparer, eller gøre mere effektivt når du får denne nye viden


-----------------------------------------------------------------------------------

Gør som jeg - tjen ekstra penge på din blog, website eller facebook


Tilmeld dig til IQ medier og start din første reklame kampagne i dag

Klik her -> http://tracking.iqmedier.dk/Tracking/Click/1699/1079
-----------------------------------------------------------------------------------

Handlingsplan
- hvad vil du konkret bruge viden til når den er indsamlet
- opstil konkrete målsætninger for hvornår du vælger at gøre A eller B ud fra resultaterne i undersøglesen

Sikkerhed:
- skal dit resultat bruges som indikation eller bevisførelse - du skal tage stilling til hvor stor sikkerhed der skal være i data og i hvor høj grad det skal være en repræsentativ undersøgelse

Budget:
- kort sagt - hvor meget vil du betale for denne viden

Briefing:
- dokument til analysebureauet der beskriver opgaven som du ønsker løst

Valg af bureau:
- indhent tilbud på opgaven fra 3-5 bureauer
- udvælg evt. 2 til en nærmere dialog omkring opgaven
- træf dit endelige valg (ikke altid så let som det lyder...)

Tidsplan:
- bør være en del af tilbuddet fra bureauet, således du kan vurdere om du før den nødvendige viden tids nok til at træffe de nødvendige beslutninger

Skørgeskema:
- selv med et bureau på banen bør du involvere dig i spørgeskemaet
- vurder relevans - kan og vil folk svare
- sprog og ordvalg - kan spørgsmålene forståes forskelligt af folk

Rapportering:
- (bør også være en del af tilbuddet fra bureauet)
- hvordan skal svarene præsenteres (rapport, powerpoint, excel data....)
- til hvem skal svarene præsenteres
- sørg altid for at rå-data afleveres til dig, så du efterfølgende evt. selv kan bearbejde data uden timeløn til bureauet

Test
- test og prøve interviews bør altid gennemføres

Markedsanalyse:
- analysen gennemføres og kontrolleres under vejs

Databehandling:
- grafisk præsentation og statistiske analyser

Rapport:
- gerne med et 'management summary' der kort opsumere ift. den ønske problemstilling der ønskes viden om
- afsluttende med konklusion og anbefaling til handling (ledende over i konkret handlingsplan)



Claus Handberg

Fandt du denne blog relevant og interessant, så link til den fra din hjemmeside eller blog så andre også kan finde den.
Indsæt følgende link på din hjemmeside/blog.

Iværksætter? - Klik forbi bloggen om forretningsplaner og find inspiration til hvordan din virksomhed kan blive mere effektiv og indbringende


-----------------------------------------------------------------------------------

Gør som jeg - tjen ekstra penge på din blog, website eller facebook


Tilmeld dig til IQ medier og start din første reklame kampagne i dag

Klik her -> http://tracking.iqmedier.dk/Tracking/Click/1699/1079
-----------------------------------------------------------------------------------




No comments: