Thursday, January 14, 2010

Produkt/ydelsen - pris og produktkalkulationer

En af de vigtigste beregninger du skal tage stilling til omkring dit produkt er spørgsmålet om hvad dine kunder vil være villige til at betale for dit produkt.
Hvorfor - fordi det fortæller dig hvor meget dit produkt må koste at producere / indkøbe / udvikle og håndtere....

Du skal leve af forskellen mellem købs- eller produktionspris og salgsprisen - og husk at der også kan være en række andre omkostninger som pakning, emballage, forsendelse mm. der skal dækkes.
Beløbet du får når du fratrækker dine produktomkostninger (også kaldet variable omkostninger) fra din salgspris (ex. moms.) er dit dækningsbidrag.
Dækningsbidraget (også kaldet DB) er det du skal betale alle dine faste omkosntinger med og det der herefter bliver tilbage er dit overskud....

Når man tale DB taler man ofte også om dækningsgrad (DB divideret med salgsprisen). Dette er et vigtigt tal og du bår konstant arbejde på at få dig dækningsgrad (også kaldet DG) så stor som mulig.
Men PAS PÅ - du kan ikke leve af store dækningsgrader - det er dækningsbidraget der tæller.
Derfor kig altid på begge tal, for du kan f.eks. finde annoncer på nettet der lokker med 75% dækningsgrader - hvilket lyder meget flot - men når stykprisen er under 1 krone, så skal du virkelig sælge meget for at opnå en fornuftig månedsløn.

Hvad der er en tilfredsstillende DG er meget forskelligt fra branche til branche.
Befinder du dig i detailhandlen er der brancher hvor DG under 100-200% ikke er acceptable mens andre driver deres forrenting med DG på 30-35%

Men uanset hvor din branche ligger betyder det at din prissætning er ekstrem vigtig for at få det maksimale ud af din forretning.
Der findes et utal af strategier for prissætning - du kan starte lavt (for at trænge ind på et marked) for derefter at øge din pris - bemærk dog at en række af de kunder du har skaffet vil kunne blive skuffet over at skulle stige i pris.
Du kan også starte højt (specielt hvis dit produkt er unikt på markedet) for derefter at sænke prisen i takt med at din differentiering blvet indhentet af konkurrenterne.

Hvilke strategi du skal vælge kan der ikke gives et generelt svar på - men sørg altid for at have et øje på hvad dine konkurrenter gør ift. pris.
Du skal også være opmærksom på om det generelle prisniveau (kaldet prisindex) er stigende. Hvis det er bør du også hæve dine prise i takt med dette - for dine egne omkostninger vil formodentlig også følge denne stigningstakt.


Claus Handberg

Fandt du denne blog relevant og interessant, så link til den fra din hjemmeside eller blog så andre også kan finde den.
Indsæt følgende link på din hjemmeside/blog.

Iværksætter? - Klik forbi bloggen om forretningsplaner og find inspiration til hvordan din virksomhed kan blive mere effektiv og indbringende

Køb Gucci, Burberry, Dolce & Gabbana, Energie, Miss Sixty, Replay - Klik her

No comments: