Monday, August 10, 2009

Idégrundlag - sælg dig selv og din idé

Første afsnit i din forretningsplanSom med alle førstehånds indtryk (det første møde, det første billede, den første bemærkning) - ja så er også det første afsnit i din forretningsplan vigtig.
Du kan risikere at det er dette afsnit det afgør om modtageren af dokumentet læser videre, og hvilket indtryk du har præget ham/hende inden de afgør skæbne for dit projekt.......
men din idé er jo god og du er den rette til at føre den ud i livet, så ingen grund til panik!!!

Jeg vil nedenstående give et par eksempler på hvordan dette første afsnit kunne skrives - mine eksempler tager udgangspunkt i et køb af en eksisterende virksomhed, men det kunne lige så godt være tale om opstart af noget helt nyt og introduktion af et nyt produkt eller projekt i en etableret virksomhed - elementerne er de samme.

1) Start med at besvarer et ganske kort spørgsmål "Hvad får læseren at vide ved at læse din plan?"
F.eks. "Denne forretningsplan uddyber og angiver vejen til en succesfuld overtagelse og videreførelse af /Virksomhed A/ i Vildbjerg – i dag ejet af Investor 1 A/S med Jens Jensen i spidsen."


2) Beskriv derefter kort din idé og husk at tilføje en linie der beskriver hvad dine kunder får ud af idéen.
F.eks. "Virksomhed A blev etableret i 1989 og har siden haft en særdeles positiv udvikling og positioneret sig som en seriøs og kompetent forhandler af 'A' produkter.Virksomheden er beliggende i den gamle slots bygning, der efter renovering og ombygning fremtræder med samme fornemme stil og karakter som ved opførelsen i 1912.
Her kan alle Virksomhed A's produkter opleves samlet på et sted. Præsenteret af specialister med det mål, at sikre kunderne mest muligt for pengene."


3) Nu kommer så spørgsmålet "Hvorfor er du den rigtige til at gennemføre din idé?".
Der kan jo være mange grunde til at du er den rigtige, men jeg vil tro at mindst én af 3 grunde vil være tilstede hos dig
- Vide om forretningsidéen
- Lysten til at gennemføre forretningsidéen
- Motiveres af at skabe resultater (oftes målt i indtjening !!)

Nævn gerne i samme omgang dit overordnede mål med forretningsidéen

F.eks: "Med mit store baggrundskendskab til Virksomhed A's forretningskoncept og produkter (henvis gerne til et CV eller lignende vedlagt som bilag), mener jeg – i samarbejde med medarbejderne i virksomheden - at kunne fastholde niveauet i forretningen, samt bidrage med nye tiltag der også skal sikre en positiv udvikling af forretningen i fremtiden.
Et arbejde der skal sikre butikkens position som en af Danmarks førende special virksomhederet."


4) Giv nu en kort beskrivelse af den tidsplan du arbejder med - hvis ikke du endnu kender tidsplanen for selve opstarten, så angiv en tidsramme for nogle af dine del-mål f.eks. hvornår du regner med at have finansiering på plads, mødeplan for lokaleleje osv.

F.eks: "En foreløbelig overtagelse dato er sat til årsskiftet, dog med en hensigt at have et 2-3 måneders overlap med den nuværende ejer for introduktion til forretningsgange."


5) Afslut afsnitte "Idégrundlag" med en kort sammenfattende beskrivelse af din forreningsidés eksistensberrettigelse. Du kan også kalde dette for den ultra korte 'elevator tale'.
Disse sætninger skal du have så godt inde under huden at jeg kan vække dig kl. 3 om natten og så kan du stadig klart og tydeligt forklare mig dette .... bare rolig jeg sover tungt om natten, så det sker ikke ;-)

F.eks. "Virksomhedens idé/eksistensberettigelse:
- Salg af Virksomhed A's produkter og løsninger til BTC og BTB kunder med markedet i og omkring Vildbjerg samt opland som primære fokusområde.
- At tilbyde kunderne en komplet og sublim oplevelse af Virksomhed A's produktprogram.
- Mission: Sæt kunderne i centrum ved konstant at overgå deres forventninger med 1% eller mere.


Som mine eksempler forhåbentlig har vist er der så absolut tilladt i dette afsnit at bruge tillægsord for at sælge idéen bedst muligt - men lad nu være med gå smøre mere på end du selv vil kunne stå inde for.
Prøv gerne at læse dette afsnit op for nogle gode venner og få deres kommentare på hvor spændende og forståelig din idé er for dem.


./Claus\.

No comments: