Monday, August 31, 2009

Kiva.org

Blev voldsomt inspireret af at læse Nicholaine's blog indlæg i går aftes at jeg bare måtte give hendes indlæg videre - jeg fandt indlægget på:
http://nicholaine.blogspot.com/2009/08/kivaorg.html

Herunder er (identisk citeret) hvad hun skrev.....

./Claus\.


Jeg har netop siddet og set INDEX: awards 2009, hvor bl.a. Kiva.org vandt prisen for kategorien Arbejde.

Kiva.org er en hjemmeside hvor långivere kan låne penge direkte til små iværksættere rundt om i verden og hjælpe dem ud af fattigdom. Iværksætteren kan sætte et beløb som de ønsker at opnå og hvad de gerne vil bruge pengene til. Så kan du som långiver låne dem et mindstebeløb på 25$ og følge udviklingen som iværksætteren gennemgår. Når iværksætteren har mulighed for det, betaler han så de 25$ tilbage til dig (uden renter), hvorefter du kan fjerne dem fra Kiva.org's system eller låne dem ud til en ny iværksætter.

Lige nu har Kiva.org 500.000 online-deltagere, som har lånt 87 millioner dollars til udviklingen af verdens små iværksættere. Hvor fedt er det ikke?!

Vi er i øjeblikket 159 medlemmer i et lånerteam fra Danmark (klik), som tilsammen har lånt 62,425$ ud.

Jeg er ihvertfald blevet utroligt imponeret over dette flotte, flotte koncept.Og jeg har allerede lånt mine første 25$ til en 51årig dame på Filippinerne som har en frugt- og grønsagsbod og har brug for flere penge til at købe flere varer og samle penge sammen til en jeepney (en lille bus) så hun har lettere ved at komme rundt.Se mere på min lånerside.

Hvad siger du? Kan du også godt undvære 25$ i et lille stykke tid og måske hjælpe en iværksætter til at nå sine drømme?

Så klik ind på Kiva.org og læs mere.

No comments: