Du ved sikker hvad dit omsætningsmål er pr år - og du ved måske også hvad din nul-punktsomsætning er.
Men ved du lige så sikker hvor mange kunder du skal skaffe for at du kan nå din omsætning ?
Min erfaring viser at det ikke på samme måde er noget som selv store danske virksomheder kan svare på - og en af grundene er måske at der er forskellige ting der indgår i dette tal.
Køb pr kunde:
Du skal have styr på hvor meget en kunde køber for i din butik i gennemsnit. Der vil altid være nogen der køber for rigtig meget, men husk at deres beløb vil blive trukket ned ift. et gns. idet der er langt flere der køber for et mindre beløb.
En anden måde at nå frem til samme beløb er ved at regne eller estimere hvor mange produkter dine kunder køber i gns. pr. køb. På den måde kan du bruge dine produkters pris (som forøvrigt også er noget du selv kan påvirke for at nå din omsætning) til at beregne det gans. køb pr. kunde.
Det vigtige genkøb:
Husk at du har 2 typer kunder. Dem du skal ud og skaffe (nye - som er de dyreste) og eksisterende kunder.
Du bør estimere din forretnings beregninger på i hvor høj grad du år efter år kan regne med at have kunder der kommer igen og køber. I denne sammenhæng er det ogs væsentligt at vide om genkøbskunder køber for det samme gns. beløb som nye kunder ??
På den måde kan du år efter år opstille et kunde regnskab med nye - eksisterende - frafaldne kunder.
Forhåbenligt viser dette at dit samlede kundegrundlag vokser år efter år.
Når du har styr på dette - og med det mener jeg arbejdet med det så du har en fornemmelse for hvordan dine mekanismer og mål hænger sammen.
Så har du et super godt grundlag for også at bruge din markedsføringskroner rigtigt. For nu ved du hvor vigtigt det er for dig at rekruttere nye kunder ift. at øge omsætningen eller minske frafalget af dine eksisterende kunder.
Claus Handberg
Forretningsplanen
Fandt du denne blog relevant og interessant, så link til den fra din hjemmeside eller blog så andre også kan finde den.
Indsæt følgende link på din hjemmeside/blog.
Iværksætter? - Klik forbi bloggen om forretningsplaner og find inspiration til hvordan din virksomhed kan blive mere effektiv og indbringende
No comments:
Post a Comment