Tuesday, January 19, 2010

Organisering af virksomheden - administrative udfordringer

Du sidder og skriver din forretningsplan og er formodentlig drevet af en stærk iværksætter ånd. En ånd der for de fleste drejer sig om at udvikle et produkt eller komme i marken og sælge.
De færreste iværksætter og selvstændige er drevet af de administrative opgaver der følger med.
Men det kan være forskel på succes eller fiasko at have styr på den del af din forretning så få allerede gjort dine tanke nu omkring hvad der skal til for at styre dette i din virksomhed.

Lav en fordeling af hvem der tager sig af:
- den daglige bogføring og overblikket over indtægter og udgifter
- moms regnskabog afregning
- afsendelse af fakturaer (det kan ikke understreges nok hvor vigtig dette punkt er i en ift. at sikre at din virksomhed har den bedste likviditet...!!) - personen der skal tage sig af dette må gerne være "bidsk" nok til også at kunne håndtere opfølgning og rykkere til dem der ikke har betalt til tiden.
- kvartals og årsregnskaber (måske ligger dette hos din revisor ?)
- varebestilling - du skal have styr på dette for at kunne levere til tiden til dine kunder.
- den daglige korrespondance pr. e-mail og brev
- telefonpasning - en opgave som idag dog er lettet af alle mulige tænkelig løsninger med mobiletelefoni m.m. - men måske er det alligevel værd at overveje om du er den der har tid til at besvare alle opkald?

Et værktøj til at lette denne type af opgaver kaldes for politikker.
Poltik interessere generelt ikke mig ret meget - men denne form for politikker skal sikre dig at du ikke bliver flaskehals i alle beslutninger der skal træffes i din virksomhed.
Hvis muligt kan du lave en politik (eller kald det en hus-regel hvis du bedre kan lide det udtryk) som dine ansatte, freelancere, konsulenter m.m. ved at hvis de holder sig inden for dette så er det ok.
Nyttige politikker som jeg har erfaring med har været gavnlige for den dagelige drfit af forretninger er:
- betalingsbetingelser - vær meget klar på dette og sørg for at dine kunder bliver informeret om dine betingelser ved købet, så er min erfaring at dette ikke bliver et problem og at du kan sikre god cash-flow hos dig.
- garanti - hvad og hvordan håndtere du sager inden for garanti perioden
- pris og rabat politik - hvornår, hvordan og hvor meget må der rabateres på dine produkter


Claus Handberg

Fandt du denne blog relevant og interessant, så link til den fra din hjemmeside eller blog så andre også kan finde den.
Indsæt følgende link på din hjemmeside/blog.

Iværksætter? - Klik forbi bloggen om forretningsplaner og find inspiration til hvordan din virksomhed kan blive mere effektiv og indbringende


No comments: