Du bør dog altid vurdere om listen passer til netop dit behov og hvilke elementer der ikke er med, som netop i dit tilfælde vil være yderst relevant.
Informationsbehov:
Start med begyndelsen og stil dig selv følgende spørgsmål:
- hvad vil jeg vide og hvad skal jeg bruge det til
- hvem vil jeg spørge og hvornår skal de spørges (huske dette er både ift. tid og situation)
- hvor hyppigt vil jeg spørge
Hypoteser:
- hvad forventer jeg at gruppen vil svare
- hvordan sikre jeg at analysens spørgsmål kan be- eller afkræfte mine hypoteser
Værdien i informationen:
- hvad kan du tjene, sparer, eller gøre mere effektivt når du får denne nye viden
-----------------------------------------------------------------------------------
Gør som jeg - tjen ekstra penge på din blog, website eller facebook
Tilmeld dig til IQ medier og start din første reklame kampagne i dag
Klik her -> http://tracking.iqmedier.dk/Tracking/Click/1699/1079
-----------------------------------------------------------------------------------
Handlingsplan
- hvad vil du konkret bruge viden til når den er indsamlet
- opstil konkrete målsætninger for hvornår du vælger at gøre A eller B ud fra resultaterne i undersøglesen
Sikkerhed:
- skal dit resultat bruges som indikation eller bevisførelse - du skal tage stilling til hvor stor sikkerhed der skal være i data og i hvor høj grad det skal være en repræsentativ undersøgelse
Budget:
- kort sagt - hvor meget vil du betale for denne viden
Briefing:
- dokument til analysebureauet der beskriver opgaven som du ønsker løst
Valg af bureau:
- indhent tilbud på opgaven fra 3-5 bureauer
- udvælg evt. 2 til en nærmere dialog omkring opgaven
- træf dit endelige valg (ikke altid så let som det lyder...)
Tidsplan:
- bør være en del af tilbuddet fra bureauet, således du kan vurdere om du før den nødvendige viden tids nok til at træffe de nødvendige beslutninger
Skørgeskema:
- selv med et bureau på banen bør du involvere dig i spørgeskemaet
- vurder relevans - kan og vil folk svare
- sprog og ordvalg - kan spørgsmålene forståes forskelligt af folk
Rapportering:
- (bør også være en del af tilbuddet fra bureauet)
- hvordan skal svarene præsenteres (rapport, powerpoint, excel data....)
- til hvem skal svarene præsenteres
- sørg altid for at rå-data afleveres til dig, så du efterfølgende evt. selv kan bearbejde data uden timeløn til bureauet
Test
- test og prøve interviews bør altid gennemføres
Markedsanalyse:
- analysen gennemføres og kontrolleres under vejs
Databehandling:
- grafisk præsentation og statistiske analyser
Rapport:
- gerne med et 'management summary' der kort opsumere ift. den ønske problemstilling der ønskes viden om
- afsluttende med konklusion og anbefaling til handling (ledende over i konkret handlingsplan)
Claus Handberg
Fandt du denne blog relevant og interessant, så link til den fra din hjemmeside eller blog så andre også kan finde den.
Indsæt følgende link på din hjemmeside/blog.
Iværksætter? - Klik forbi bloggen om forretningsplaner og find inspiration til hvordan din virksomhed kan blive mere effektiv og indbringende
-----------------------------------------------------------------------------------
Gør som jeg - tjen ekstra penge på din blog, website eller facebook
Tilmeld dig til IQ medier og start din første reklame kampagne i dag
Klik her -> http://tracking.iqmedier.dk/Tracking/Click/1699/1079
-----------------------------------------------------------------------------------
No comments:
Post a Comment